Semester på Öland

Som jag längtat att få komma till havet ... nu blev det av! Brell och jag har haft förmånen att få bo hos Siv, Malins generösa mormor ...och vi är så tacksamma för detta :-) Moa och Malin var redan på plats och vi har gjort en massa trevliga saker tillsammans. Här följer några härliga höjdpunkter ...
Till havet det bar ganska omgående ... blåsigt, kallt i vattnet och så vackert!
 
I denna vackra och mysiga stuga bodde vi ...
Siv tog oss med på en guidad cykeltur på ca 3 mil med fin natur och intressanta platser ...första stopp vid runstenen ...
 
 
Väderkvarnarna i Lerkaka, vi tittade in i en av dem ... imponerande byggnationer!
Lite himlande kärleksögonkast på kvarntrappen ;-)
Här inne berättas det om linet, från sådden och bearbetningen av växten tills det blir tyg ....
På denna bänk får man glassa!
Fikastund på Ismantorps borg, en fornborg som man fortfarande inte med säkerhet vet vad den användes till ... mycket intressant! Läs mer: http://www.raa.se/cms/extern/se_och_besoka/sevardheter/ismantorps_borg.html
... backtimjan växte i borgen ...
Moa på meditationsstenen ...
Jag står i ett "hus" från 300-500 talet e. Kr. - mäktigt!
Innan vi kom fram till detta minnesmärke, Odens flisor från Vikingatiden, hände det en grej ... Jag cyklar och njuter - Moa och jag sjunger "Himlen är oskyldigt blå" - jag vänder på huvudet och tittar bakåt på Moa - vinglar till och kommer ut på gruskanten - jag ser stora stenbumlingar i diket - ropar nej nej - kör rakt ut över stenar - hinner inte tänka mer - jag landar på en öppen gräsplätt med stenar och träd runtomkring  - ropar till mitt sällskap, som jag höll på att skrämma ihjäl, att det gått bra - enda skadan: en blå handrygg! Jag säger tack & bock - änglavakt ♥
Läs mer om Odens flisor:
http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/sv/om-lansstyrelsen/om-lanet/besoksmal/historia/Pages/Odens_Flisor.aspx
Noaks ark på Karums alvar ...  
... ett gravfält som anlagts under bronsåldern ...
... och troligen utnyttjats under järnåldern.
Vid Byrums raukar ...
... så vackert ...
... spelar Yatzy och ...
... njuter av en magnifik solnedgång.
På väg till Eketorps borg ...
... som är rekonstruerad som man tror det såg ut på järnåldern ...
... sängar i ett boningshus ...
... lågt i tak ...
... utsikt från muren!
 
Samarbete vid kroppkaketillverkning :-)
 
 
 
 
Slutresultatet ... mycket gott!
Vid restaurang "Lammet & Grisen" ...
Sol och bad ...
Avslutar med dessa vackra blommor som heter Cikoria, de växte överallt där vi for fram. Roten användes förr som kaffesurrogat. Bra att veta eller hur min Brell? ;-)
 
Jag är fylld av tacksamhet och glädje ♥
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0